Lähtötilanne oli jälleen melko tuskainen: XSumo-robottimme oli sinänsä valmis mutta sen koodi ei toiminut, Freestyle-robotilla ei ollut kuoria, koska 3D-tulostin ei suostunut niitä tulostaamaan (ei Lielahdessa eikä Pohjois-Hervannassa), Pelastaja 1:llä ei ollut kouran toimintaan koodia ja Pelastaja 2 oli viikkoa ennen kisaa jouduttu purkamaan, koska alkuperäiset telaketjut luistivat mäessä liikaa. Onneksi meillä oli edes sponsorimme Eatech Oy:n hommaamat kisapaidat nostattamassa kisafiilistä...
Kisarobotteja koodattiin ja rakennettiin vielä majoituskoululla |
Kisat alkoivat vauhdikkaasti XSumo-otteluilla. Niitä sitten riittikin 16 kappaletta! Ninjabanskujen Viima-robotti aloitti kisat hienosti voittamalla ensimmäiset ottelunsa vaikka robotti ei ollutkaan kovin nopea lähtörampilla. Sitten päätuomari Erkki totesi, että robotin etukiila oli sentin liian korkea ja määräsi sen poistettavaksi, ja seuraavat ottelut eivät menneetkään sitten enää niin hyvin. Kiila saatiin lopulta laskettua alemmas ja Ninjabanskut saivat taas muutaman voiton mutta jäivät oman sarjansa 8. sijalle mikä ei riittänyt jatkopaikkaan. Viiman rakentamiseen osallistui kerhossa myös Lenni.
Ninjabanskut Niko ja Pinja Viima-robotin kera |
Pelastussarjassa ensimmäisenä päivänä oli joukkueiden haastattelu, jossa katsastettiin robotin rakenne ja tutkittiin koodia. Haastattelussa joukkueet saivat myös ohjeita robotin jatkokehittämiseen. Lietsun pelastajat 1 ja 2 suorittivat ensimmäisen päivän pelastusradan pistein 290 ja 280, ollen lopulta sijoilla 3 ja 4 ensimmäisen päivän jälkeen. Ei ollenkaan huonosti!
Ensimmäisen päivän pelastus 2 sarjan osallistujat Oliwer ja Ulrika |
Lietsun pelastaja 2:n suurin ongelma oli ylämäessä, josta se ei selviytynyt. Myös speedbumpien kanssakin oli pientä ongelmaa ja lopussa sekin karkasi pelastettavan kanssa omille teilleen.
Panssarivaunu Freestyle-joukkueemme sai aamupäivän aikana valmiiksi robottinsa pahvikuoret sekä työnsä esittelyvideon. Kaikki oli siis valmista kun tuomarit vierailivat pöydän luona iltapäivällä. Huomattavaa työssä oli se, että Panssarivaunun soittama musiikki on myös itse ohjelmoitu. Panssarivaunuprojektin rakentamiseen ja koodaamiseen osallistui myös Verneri.
Panssarivaunu -tiimin työtä esitteli Samppa |
Ensimmäinen kisapäivä huipentui iltaohjelmaan, joka tälläkertaa oli vierailu Oulun Superparkissa.
Lietsun koodauskerho rentoutumassa Superparkissa |
Lietsun pelastaja 2:n koodi ja robotti olivat aivan samat kuin ensimmäisenäkin päivänä mutta robotti toimi kakkospäivän radalla paremmin. Pisteitä tuli kasaan huimat 305 ja niillä yllettiin 4. sijalle. Ei ollenkaan huono suoritus! Hyvä Ulrika!
Ensivuonna ehkä kannattaisi yhdistää parhaat puolet näitä kahdesta robotista niin koossa olisi jo aika kovatasoinen kisakone.
Lietsun pelastajat 1 ja 2 olivat hyvin samankaltaisia |
Bilesauna, Robotti Niinistö ja Robottitar Haukio, Lottokone ja kameran avulla näkevä robottiauto |
Lietsun koodauskerho kiittää hyvistä kisoista |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti