Lopulta saimme jokaisen pacmanin liikkumaan ylös, alas, vasemmalle tai oikealle sen mukaan mitä LÄHTÖ-tilassa määrättiin. Tietenkään tämä ei ollut kovin mielenkiintoista, joten lisäsimme vielä näppäinohjauksen pacmanille. Teimme uuden funktion hoida-näppäimet, jossa käytimme taas vanhaa tuttua COND:ia. hoida-näppäimet - funktio lisättiin luonnollisesti myös big-bang:in kohtaan "on-key". Kulloinkin panettu näppäin saadaan big-bang:ltä tilan lisäksi.
;; hoida-näppäimet : sijainti key -> tila
(define (hoida-näppäimet tila n)
( .. ))
Painettu näppäin (n) saadaan big-bang:ltä |
Jotta lopetusehto olisi helpompi kirjoittaa ja lukea, otimme käyttöön lokaalit muuttujat. Tallensimme ensin pacmanin sijainnin paikallisiin muuttujiin x ja y. Sitten kokosimme ehdot pelikentän reunan ylittämiselle liudaksi ehtolauseita, jotka yhdistettiin loogisella operaattorilla or. Samalla muutimme lopetusehto-funktion nimen muotoon "peli-loppui?".
Otamme käyttöön lokaalit muuttujat sekä loogisen operaattorin OR |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti